poniedziałek, 6 lipca 2020

Starostwo w Rybniku, Park Starościński. Rybnik oraz skwer im. H. Wieniawskiego. Moje miasto.

Dzisiaj kolejny odcinek cyklu "Rybnik - moje miasto".

W zasadzie myślałam, że nie zdążę opublikować materiału, ale nadal czekam na miejsce w klinice.
Ten czas oczekiwania, nie ukrywam, jest stresujący, dlatego próbuję zająć moje myśli przyjemniejszymi tematami niż moje problemy zdrowotne.


Zapraszam ponownie do Rybnika.:)

Budynek Starostwa mijałam setki razy: pieszo lub jako pasażer autobusu czy samochodu.
Codziennie przez cztery lata przechodziłam obok niego, potem mijałam park zwany Parkiem Starościńskim, śpiesząc na lekcje do liceum.
Zachwycał mnie w zasadzie od zawsze.
Budynek Starostwa Powiatowego został zbudowany w 1887 roku, jest to niewątpliwie prawdziwa perła neorenesansu niemieckiego, stylu, w którym detale stanowią o jakości architektury.
Budynek stoi sobie dumnie otoczony parkiem, tak jak pisałam wyżej, zwanym Parkiem Starościńskim.




Styl, w jakim został zbudowany gmach Starostwa Powiatowego, rozwijał się (na podstawie źródeł) od lat 30. XIX wieku w związku z działalnością Gotfrieda Sempera w Dreźnie. Imponujące są spokojne formy budynku, regularnie rozmieszczone osie okienne oraz dosyć mocno zaznaczony cokół i gzymsy.




Gmach starostwa rybnickiego od początku pełnił funkcje administracyjne.
Kilka razy jako już osoba dorosła załatwiałam różne formalności w Starostwie Powiatowym.
M. oczywiście także.





Obeszłam budynek ze wszystkich stron do południa w niedzielę, jest wtedy spokój i nikt nie wchodzi w kadr. :)





Fragment Parku Storościńskiego.
O budynkach, które są widoczne w tle, chciałabym napisać w odrębnym poście.




I jeszcze kilka ciekawych elementów:





Starostwo Powiatowe mieści się w centrum Rybnika, przy ulicy 3 Maja.





Idąc dalej w kierunku Dworca Kolejowego, mijamy skwer im. Henryka Wieniawskiego.
Dzisiaj, czekałam aż M. wróci z pracy, by zrobić kilka fotek. ( Niestety mój nieszczęsny zakaz wychodzenia samej z domu :( ) Do południa była piękna słoneczna pogoda a od 16.00 przyszło nagłe ochłodzenie i deszcz . Udało nam się jednak zrobić kilkanaście zdjęć.
Szybko jednak zagnał nas do samochodu chłód i deszcz.
Teraz kiedy piszę post, znowu świeci słońce :)






Warto zwrócić uwagę na tę rzeźbę. To muzyczny symbol Rybnika. Pomnik przedstawia braci Szafranków - wybitnych muzyków oraz pedagogów  z Rybnika. Antoni grał na skrzypcach a Karol na fortepianie. Bracia byli dla Rybnika tym, czym rodzina Straussów dla Wiednia.
Odsłonięcia dokonali Ich wybitni uczniowie: Lidia Grychtołówna oraz Piotr Paleczny.



Poniżej wspomniany przeze mnie wyżej park Wieniawskiego.


Jak już pewnie większość z Was czytała u Aveliny, (blog - Avelina w podróży) dawniej znajdował się tutaj cmentarz żydowski ( od 1815 roku). Został zlikwidowany przez Niemców w 1940 roku.
Park obecnie jest trochę zaniedbany w porównaniu z innymi w Rybniku. Często na ławkach można też spotkać tutaj bezdomnych lub miejscowych pijaczków. No cóż, w każdym mieście są przecież tacy ludzie.





Czas powoli opuścić to miejsce. Zapewniam Was, że w Rybniku jest ich jeszcze bardzo dużo z równie ciekawą przeszłością.


Pozdrawiam bardzo serdecznie wszystkich odwiedzających.
Dziękuję jeszcze raz za komentarze pod ostatnim postem: pełne życzliwości, troski i empatii.


Życzę Wam dobrego tygodnia.

Zdjęcia: Rybnik, lipiec 2020 r.

52 komentarze:

  1. Basiu piękne jest Twoje miasto:)))Pozdrawiam serdecznie spokoju życzę:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest Reniu.:) Tak bardzo chciałabym Ci to wszystko kiedyś pokazać.:)
      Dziękuję Reniu, Tobie także życzę spokoju i wszystkiego dobrego.
      Buziaki!

      Usuń
    2. Będzie dobrze Basiu,wszystko przed nami:))tego się trzymajmy:))Pozdrawiam serdecznie:))

      Usuń
    3. :) Oby tak było.:)
      Pozdrawiam Cię Reniu.

      Usuń
  2. Przepiękne zdjęcia,nie widziałam dotad tego skweru,ale słyszałam o braciach Szafrankach.Fantastycznie wyglądasz w sukni identycznej,jak kwiaty.Odkrywasz przed nami coraz to nowe zakątki piękna.Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi. W Rybniku jest jeszcze dużo pięknych i ciekawych miejsc.:)
      Bardzo chciałabym je pokazać na blogu.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

      Usuń
  3. Pięknie pokazujesz swoje miasto i pięknie piszesz o swojej małej Ojczyźnie. Kolor czerwony jest trzecim bohaterem tego postu.:))
    Pozdrawiam serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie. Moje miasto jest bardzo ładne i chciałabym odkryć przed Wami jeszcze inne miejsca.
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  4. Piękny szpital i miejsca. Pięknie wyglądasz Basiu, dużo zdrowia życzę ❤️❤️❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dorotko to nie jest szpital tylko Starostwo Powiatowe.:)
      Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  5. Budynek Starostwa w Rybniku jest rzeczywiście przepiękny. W takim miejscu mogłabym pracować z przyjemnością 😊!!!
    Basiu, życzę Ci dużo zdrowia!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest, zgadzam się :)
      W Starostwie od lat pracuje moja koleżanka, z którą chodziłam do klasy w liceum.
      Dziękuję Filonko.:)

      Usuń
  6. Przez Rybnik tylko kilkakrotnie przejeżdżałam, ale nigdy nie zatrzymałam się na dłużej, ale widzę, że warto. Twoje miasteczko jest urocze.
    Basiu wyglądasz ślicznie i aż trudno uwierzyć, że borykasz się z takimi problemami zdrowotnymi:(:(
    Basiu, z całego serca życzę Ci dużo zdrowia i niegasnącego optymizmu, bo tak jak napisałaś masz dla kogo żyć i jesteś kochana, a miłość potrafi czynić cuda:):):)
    Przytulam mocno:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario, jeśli zaplanujesz kiedyś dłuższy pobyt w Rybniku, proszę, daj mi znać. Jeśli będę w domu i dopisze mi zdrowie, chętnie spotkam się z Wami.:)
      No cóż, wygląd o niczym nie świadczy. Teczka z wynikami i ostatnią diagnozą czeka na wyjazd do kliniki. Daj Boże, że kolejne badania wykażą najłagodniejszą formą choroby...
      Dziękuję za słowa wsparcia.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

      Usuń
  7. Wspaniały obiekt! Styl przyjemny dla oka, dekoracyjny, choć nie przerysowany. I pięknie zdobią go wszystkie ozdoby kwiatowe. Masz wielki zaszczyt chodzić taką drogą do pracy!
    No i dodatkowo upiększają miasto parki i te nowoczesne elementy małej architektury. Całość jest naprawdę piękna. Super spacer!!!
    Powodzenia w życiowych sprawach, całusy dla Ciebie i męża:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Urszulo, mijałam ten budynek jako uczennica liceum.:D
      Ale tak naprawdę to mijamy go z M. bez przerwy. Bo stoi w centrum, kiedy jedziemy coś załatwić, to zawsze patrzę na niego z podziwem.
      Dziękuję za miłe sowa.:) Również pozdrowienia dla Was.:)
      Buziaki!

      Usuń
  8. Na Śląsku jest wiele ciekawych zabytków. Znam dobrze Gliwice. Raz w roku bywam tam w pewnym Instytucie na badaniach kontrolnych. Piękny post Basiu i piękny kolor Twojej sukienki. Bądź dobrej myśli. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dużo Jolu. Gliwice są także bardzo ciekawym miastem.
      Dziękuję ślicznie za komentarz.
      Pozdrawiam Cię ciepło i życzę wszystkiego dobrego.:)

      Usuń
  9. Miasto jest niewątpliwie ładne, ale najbardziej podobają mi się Twoje zdjęcia w tej cudownej czerwonej sukience, a już zwłaszcza to na ławce na tle kwiatów :)
    I życzę dużo zdrowia :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za miły komentarz.:)
      Pozdrawiam Cię słonecznie i lipcowo.

      Usuń
  10. Śliczny ten budynek, a jaka okolica! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo Rybnik jest Aniu ładnym miastem. I sporo w nim ciekawych budynków.:)

      Usuń
  11. Basiu, prześlicznie wyglądasz w czerwonej sukni. Jestem zachwycona prezentacją miasta.Bardzo ciekawa architektura! Uwielbiam budowle ze szczytami schodkowymi, a w tym gmachu jest właśnie taki.
    Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo dziękuję bardzo za przemiły komentarz. Tak bardzo chciałabym pokazać Wam jeszcze inne ciekawe miejsca w moim mieście.
      Moc serdeczności posyłam.:)

      Usuń
  12. Park Wieniawskiego... moja codzienna droga z przedszkola :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A moja Aniu droga do liceum :) i nie tylko...
      Później na PKP, kiedy dojeżdżałam na studia i sto razy innym razem jeszcze.:)

      Usuń
  13. Byłam kiedyś w Rybniku, widziałam je jako miasto historyczne. Moje poza osadą pałacowo-parkową to nowe miast, nie ma u nas rynku, a starych kamienic jest tylko kilkanaście. Piękne zdjęcia, trzymam kciuki, wysyłam moc buziaków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzeno, jeśli jeszcze kiedyś zawitasz do Rybnika, zapraszam na kawkę lub herbatkę.:)
      Chciałabym pokazać jeszcze inne ciekawe miejsca, a jest ich jeszcze dużo.
      Dziękuję za miłe słowa i wsparcie. Bardzo to doceniam.:)
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  14. Uwielbiam czerwoną cegłę ♥️ Ten styl architektury kojarzy mi się ze Śląskiem właśnie. Z Pszczyną, do której swego czasu często jeździłam, do niegdysiejszej przyjaciółki. Piękna czerwień Twojej kreacji ♥️ Trzymam kciuki, trzymaj się 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Rybniku w centrum oraz w kilku dzielnicach zachowało się jeszcze sporo budynków z czerwonej cegły. Niektóre już pokazywałam, ale nie opisywałam ich.:) "Służyły" jako tło do zdjęć.
      Po kolorze niebieskim, czerwony to drugi mój ulubiony kolor. Jakoś ostatnio mnie do niego ciągnie.
      Dziękuję za trzymanie kciuków. Ciągle czekam...
      Buziaki!

      Usuń
  15. Piękny budynek, ciekawa architektura. U nas także ratusz w podobnym stylu i zabytkowy już.
    Mnie zawsze zachwycają twoje stylizacje do zdjęć:-)
    Trzymam kciuki mocno!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno ratusz w Twoim mieście jest piękny. W Rybniku akurat ratusz nie wzbudza mojego wielkiego zachwytu, ale jest jeszcze sporo innych ciekawych budynków, które chciałabym zaprezentować na blogu. Czas pokaże...
      Dziękuję za miłe słowa i przede wszystkim za trzymanie kciuków.:)
      Pozdrawiam ciepło.
      PS Jesteś jeszcze w Krakowie?

      Usuń
    2. W Krakowie byliśmy jeden dzień:-)

      Usuń
    3. I jeden dzień, jak dla mnie - super!

      Usuń
  16. Ja odwiedzam Rybnik średnio dwa razy w roku, bo mam tam rodzinę. Bardzo ładne miasto, jest co zwiedzać i atrakcji nie brakuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Moniko na moim blogu.:)
      Miło mi, że podoba Ci się moje miasto.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  17. Szkoda, że park nie jest zadbany :( Ale poza tym piękna architektura! Życzę pani baaardzo dużo zdrowia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To znaczy nie jest do końca tak źle:) Po prostu kiedyś był bardziej zadbany.
      Za to skwer, gdzie stoją rzeźby, uważam, że jest zadbany.:)
      Dziękuję Paulino.
      Pozdrowionka posyłam.

      Usuń
  18. W Rybniku nigdy nie byłam....W ogóle mam wrażenie, że na Śląsku nigdzie nie byłam, a i się tam urodziłam i wychowałam...pewnie jakbym teraz wyjechała w druga stronę, byłoby inaczej :)
    Piękny Rybnik w Waszych zdjęciach:)
    A tak po cichutku ... kojarzy mi się z czasów dzieciństwa z tym , z czym Kobierzyn kojarzy się w Krakowie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Górny Śląsk kojarzy się z kopalniami i "brudnymi" miastami. A tak wcale nie jest.:) Owszem są miasta na Śląsku, gdzie nie chciałabym mieszkać. Dla mnie Rybnik jest bardzo ładnym miastem.
      A to miejsce, o którym piszesz, jest ponure i smutne, ale potrzebne. Mnóstwo osób niestety musi tam leczyć lub zostanie w szpitalu już do końca swoich dni...:(
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  19. Bardzo ładne zdjęcia. Nigdy nie byłam w Rybniku, widzę po zdjęciach, że warto tam pojechać 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. :) A do Rybnika zapraszam.:)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  20. Po pierwsze nie wiedziałam że Twój Rybnik ma swoich Braci Straussów.
    A po drugie - najmilsza Barbarosso - podziwiam Twój zmysł artystyczny i wyczucie.
    I dziękuję Ci serdecznie za ten Twój tekst i zdjęcia z dominującą czerwienią...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz Stokrotko, Rybnik ma sporo ciekawych atrakcji, bogatą przeszłość i także teraźniejszość.:)
      Dziękuję za miłe słowa.:)
      Serdeczności posyłam.

      Usuń
  21. Piękne miasto. Dziękuję za zdjęcia dzięki im mogłam zwiedzić Rybnik. Zdrowia życzę Basiu. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za komentarz i empatię.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

      Usuń
  22. Podoba mi się architektura starościańskiego budynku. Piękny i solidnie zbudowany jest ten budynek w stylu neorenesansu niemieckiego.
    Piękne są również parki, pomniki, rzeźby kwiatowe, ukwiecone alejki.
    Trzymam kciuki i serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, to oprócz bazyliki drugi według mnie ciekawy obiekt w Rybniku.
      Miejmy nadzieję, że pokażę jeszcze wiele razy inne miejsca w moim mieście.:)
      Dziękuję za trzymanie kciuków. :)
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  23. Piękny ten budynek Starostwa Powiatowego. Trochę mi on przypomina liceum im. Mickiewicza w Katowicach.
    Przytulam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No faktycznie trochę tak :)
      Moc buziaków Karolino posyłam.

      Usuń
  24. Lubię ceglane budynki, mają wyjątkowy klimat! Wysyłam Ci dużo pozytywnej energii i życzę wspaniałego weekendu :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, w moim mieście są jeszcze inne. Bardzo chciałabym je także pokazać.:)
      Dziękuję za dobre słowa.:)
      Moc serdeczności posyłam.

      Usuń