wtorek, 22 sierpnia 2017

Popołudnie w Kownie. Litwa po raz trzeci.

Jesteśmy drugi dzień na Litwie.
Plan napięty...
Do południa odwiedzamy kilka ważnych miejsc, o których będzie jeszcze na blogu.
Nie mam dzisiaj weny, by je opisywać.
Późnym popołudniem docieramy do Kowna. Za mało czasu, by kluczyć ulicami we własnym tempie...
A to przecież kolejne miasto na Litwie z duszą i ciekawą historią.

Zapraszamy zatem do Kowna:


To drugie co do wielkości miasto Litwy. W ciągu całej swojej historii było prężnym ośrodkiem intelektualnym i ekonomicznym państwa litewskiego.
Miasto jest położone u zbiegu dwóch rzek: Niemna i Wilii.
W Kownie na każdym niemal kroku możemy podziwiać  zabytki architektoniczne.
Jednym z nich jest niewątpliwie ratusz:



Między latami1533- 1536 Kowno przypadło królowej Bonie. Z Jej rozkazu wymierzono wszystkie place w obrębie miasta, w celu ich opodatkowania. I ten właśnie fakt przyczynił się do planowego urbanistycznego rozwoju Kowna, na wzór zachodnioeuropejskich miast na planie czworoboku z ratuszem i rynkiem w centrum oraz rozchodzącymi się od niego uliczkami.
Gotycka budowla ratuszu kowieńskiego nie zachowała się. W II połowie XVIII wieku gmach został przebudowany. Dostrzegamy cechy barokowe a także klasycystyczne.

U wylotu ulicy Wileńskiej możemy podziwiać kolejny zabytek architektoniczny. Jest nim gotycka murowana archikatedra z początku XV wieku. To największy taki obiekt na Litwie:




Wnętrze Kowieńskiej Archikatedry. Poniżej główny ołtarz świątyni:



Inne świątynie także robią wrażenie.
 Kościół św. Gertrudy:


Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny:


Na uwagę zasługuje również Dom Perkuna, dawniej faktorii kupieckiej. Budynek jest przykładem ekspresyjnego gotyku z XIV - XV wieku:




Czasu mieliśmy mało, o wiele za mało, by poczuć klimat kowieńskiej starówki:








Akcent naszego wieszcza musowo:


I jeszcze kilka kadrów z Kowna:








Krótki spacer nad rzeką:





Zamek kowieński, którego niestety nie mieliśmy czasu zwiedzić :(



Pamiątkowe zdjęcie i mamy minutę, by dobiec do autokaru...


Pozdrawiam bardzo serdecznie wszystkich odwiedzających.
Zapraszam na kolejne relacje z naszego pobytu na Litwie.

Zdjęcia pochodzą z lipca 2017 roku.

W blogosferze jestem "z doskoku", dlatego niestety nieregularnie odwiedzam moje ulubione blogi, ale w końcu do Was docieram :)

A ciuchowo, jak piszą wytrawne "szafiarki":

Bluzko - tunika: Bon Prix
Spodnie, chusta: lokalny sklep
Torebka: Sklep z włoskimi torebkami ( prezent)

34 komentarze:

  1. Piękne widoki Basiu :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A my w ogóle nie dotarliśmy do Kowna. Zmieniliśmy plany i trasę w trakcie jazdy. Też czas był ograniczony, a przed nami Łotwa i Estonia do zdobycia. Chętnie bym wróciła na Litwę. Z resztą na Łotwę też. To niesamowite, pozornie skromne miejsca 😊☺ Dzięki za Kowno ❤👍👌😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łotwa i Estonia jest w planach. Z zainteresowaniem śledziłam Twoje wpisy. :)
      Czasu i nam zawsze brakuje, by zobaczyć zaplanowane miejsca.
      Posty o Litwie jeszcze będą. Zapraszam. :)

      Usuń
  3. Zamek chętnie bym zwiedziła... Dziękuję Basiu za wycieczkę:))

    Ciuchowo - super jest!!! Piekna bluzka i torebka! I świetne spodnie:))

    Buziaki!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też... Tylko czasu zabrakło :(
      Ciuchowo miało być inaczej, ale jakoś nie miałam do tego głowy... Nie mniej jednak dziękuję.:)
      Buziaki!!! Odezwę się...

      Usuń
  4. Mnie też ta wycieczka ucieszyła:))bardzo tam ładnie i pięknie nam to pokazałaś:))ślicznie wyglądacie a Ty jak zawsze elegancka:))bardzo mi sie podoba Twoja bluzka:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Reniu. Jest nam miło, że tak wiernie podróżujesz z nami.:)
      Bluzeczkę nawet lubię. Ostatnio nie mam weny "ciuchowej"...
      Moc pozdrowień!!!

      Usuń
  5. Basiu, w tych wszystkich Waszych eskapadach podziwiam Waszą wytrwałość,dociekliwość, ciekawość, zadziwienie i spontaniczność:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko pięknie to ujęłaś.:)
      Moc buziaków. Zadzwonię po niedzieli.

      Usuń
  6. Lubię zwiedzać wirtualnie miejsca w których nigdy nie byłam, bywa inspirująco :)
    ślicznie wyglądacie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi Aniu.
      Trochę się dzieje u mnie. Napiszę.
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  7. Widać, że robicie to z pasją, mało kto tak pięknie potrafi opisać i pokazać miejsca, aby zaciekawić tym drugą osobę - ja za każdym razem jestem zachwycona :D

    buziaki :*
    Daria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Dariu.:)
      Podróże są naszą pasją, moją szczególnie.
      Teraz inaczej to odbieram, ale kiedy jest możliwość to próbujemy znów podróżować.
      Moc pozdrowień i buziaków!!!

      Usuń
  8. ale piękne zdjęcia:) jestem oczarowana Wilnem i Wami:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu, to akurat Kowno :)
      Miło nam...
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  9. Pięknie Ci jest w tej koronkowej tuniczce, bardzo C ona pasuje ;) śliczne zdjęcia, jak zawsze

    OdpowiedzUsuń
  10. I ja dziękuję za Kowno, bo w nim nie byłam :) Nie wiem, czy mam już nałożony na oczy filtr, że Wy=niebieski, ale katedra jest w środku z niebieską poświatą?? :) :)
    Ratusz wygląda jak kościół, takie miałam skojarzenie. A domy powinno się malować w takie ciekawe murale, wtedy byłoby bardziej kolorowo. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kowno to kolejne miasto z DUSZĄ.
      Niestety byliśmy za krótko. Znów mamy niedosyt.
      Poświata w katedrze faktycznie była niebieskawa:)
      Moc buziaków!!!

      Usuń
  11. Piękne zdjęcia, które cudownie oddają klimat miejsca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kowno jest niesamowite. Lubimy miasta z DUSZĄ.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  12. Piękne miasto, zawsze jest za mało czasu i pewien niedosyt. Pooglądałam i jestem zachwycona. Pozdrawiam Basiu, miłego dnia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak Basiu. Potrzebowałabym przynajmniej pełne dwa dni, a nie tylko parę godzin.
      Buziaki Basiu.

      Usuń
  13. Byłam w Kownie. To miasto zrobiło na mnie miłe wrażenie.
    Basiu, cudownie wyglądacie.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na nas też Łucjo. Tylko że byliśmy bardzo krótko.
      Dziękuję ślicznie :)
      Moc pozdrowień.

      Usuń
  14. Hello,
    Wonderful pictures.
    Great to see the impressive churches and the wonderful kind of houses. They look very cozy.

    Kind regards,
    Marco

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękna wycieczka Basiu. Cudowne zdjęcia i opis. Z przyjemnością z Tobą pozwiedzałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Jolu.
      Kowno nas zauroczyło.:)
      Moc pozdrowień posyłam.

      Usuń
  16. Bardzo ciekawy post. Nie wiedziałam że Kowno ma tyle pięknych , architektonicznych zabytków.Wyglądasz cudownie w tej tunice , buziaki :-*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi...
      Kowno nas pochłonęło, ale jeszcze bardziej Wilno. Litwa jest piękna.
      Moc pozdrowień.

      Usuń
  17. Piękne zdjęcia i fajna przygoda :)

    OdpowiedzUsuń