sobota, 14 listopada 2020

Zamek Piastów Śląskich w Brzegu. Część druga.

 W Zamku Piastów Śląskich w Brzegu, tak jak pisałam w pierwszej części, znajduje się obecnie Muzeum Piastów Śląskich. Możemy zobaczyć tutaj zabytki związane z historią miasta oraz ziemi brzeskiej a także Piastów Śląskich.

Eksponatów, rzeźb, obrazów, etc., jest sporo. Postaram się przedstawić te najciekawsze.

Zapraszam.


Na początek kilkanaście zdjęć, na których możemy zobaczyć wnętrza poświęcone wspomnianym wyżej Piastom Śląskim: drzewo genealogiczne, obrazy, dokumenty, rzeźby a także dosyć spora kolekcja sarkofagów ( oczywiście wiele z nich to repliki).


Ciekawostka na temat Jadwigi Śląskiej.

 Jadwiga był bardzo skromną osobą, by nie wyróżniać się wśród tłumu, postanowiła chodzić boso.
Bardzo niezadowolony z tego powodu był jej mąż Henryk I Brodaty. Wpadł na pomysł i poprosił spowiednika Jadwigi, by ten nakazał Jej noszenie obuwia. Wówczas duchowny podarował Jadwidze parę butów i poprosił, by zawsze je nosiła. Sprytna Jadwiga przyjęła buty na znak posłuszeństwa i owszem nosiła je, ale przywiązane sznurkiem. 
Jadwiga wyobrażana jest przez artystów w habicie cysterskim lub płaszczu książęcym, najczęściej boso, natomiast z mitrą książęcą na głowie, dłonią podtrzymuje makietę kościoła lub klasztoru, czasem także buty.

Dwie rzeźby św. Jadwigi Śląskiej :





W podziemiach  zamkowych zwiedzających wita (w naturalnej wielkości) książę Henryk Jerzy oraz jego żona:

Na pierwszym planie figura Barbary Brandenburskiej, żona księcia:









Poniżej trumna księcia piastowskiego Jerzego III, który zmarł w 1664 roku:



Szczerze mówiąc, bardziej zainteresowała nas ta część muzeum, gdzie mogliśmy podziwiać paradne stroje z XIII - XVII w, zbroję, uzbrojenie, zabytkowe meble, obrazy i bardzo ciekawą chrzcielnicę ( z kościoła św. Mikołaja w Brzegu, z XVI wieku).























Poniżej zabytkowy piec z 1545. Moim zdaniem, piękny.:)











Wielka makieta miasta Brzeg:

Na pierwszym piętrze znajdowała się wystawa "Sztuka Śląska XV - XVIII  wiek", tematyka sakralna. Z dzieł najbardziej zainteresowała mnie: Apoteoza św. Barbary oraz Święta Barbara.

Poniżej wybrane dzieła sztuki sakralnej:












Poniżej Apoteoza św. Barbary z XVIII wieku:


Dwie jakże różne rzeźby Mojżesza:







Św. Barbara, rzeźba z 1715 roku:

Nie sposób pokazać wszystkich dzieł. Myślę, że osoby, których interesuje sztuka sakralna byliby zadowoleni. 

Ciekawostką jest, że wiele prezentowanych obrazów oraz rzeźb znajdowało się pierwotnie w kościołach wrocławskich.

I mały akcent jesienny. 



Czy wato pojechać do Brzegu, żeby zobaczyć zamek oraz zwiedzić jego wnętrza? Myślę, że tak.

Pozdrawiam bardzo serdecznie wszystkich odwiedzających. 

Życzę Wam zdrowia, spokoju, wszystkiego dobrego.

Zdjęcia pochodzą z 2018 roku.


59 komentarzy:

  1. Piękny ten zamek i wnętrze bardzo bogate. Ładne figury i ozdoby. Muszę sobie zapisać ten zamek i też się do niego udać z mężem i pozwiedzać. Uściski.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj wieczorowo Basiu
    Tak blisko, a jeszce nie byłam. Trzeba to nadrobić, gdy tylko.... Dziękuję za tą podróż
    Pozdrawiam księżycem, którego nie widać :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blisko? Zastanawiam się, gdzie mieszkasz Ismeno?
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  3. Porządne zwiedzanie Śląska ciągle przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie przede mną też, mimo że mieszkam na Śląsku. :)

      Usuń
  4. Miła niedzielna wycieczka po zamku w Twoim towarzystwie. Byliśmy na tyle dawno, że z ochotą obejrzałem. Chyba nie robiłem wtedy zdjęć, bo wypad był jak najbardziej spontaniczny. Pozdrawiam serdecznie,miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz.:)
      Cieszę się, że wreszcie tam dotarliśmy. Uważam, że warto było.
      Pozdrawiam Cię także serdecznie.:)

      Usuń
  5. Podobają mi się te rzeźby o tematyce sakralnej. Mają w sobie "to coś".

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolino, jeśli interesujesz się rzeźbami o tematyce sakralnej, byłabyś zadowolona.
      Moc serdeczności.

      Usuń
  6. Jak zawsze Basiu, pięknie się tam wkomponowałaś. Św. Barbarę również uwieczniam na zdjęciach. A piece fascynują mnie niezmiennie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, wszak to nasza patronka.:)
      Dziękuję za komentarz.
      Pozdrawiam Cię mocno!

      Usuń
  7. Bardzo miło mi się spacerowało z Wami. Muszę Cię pochwalić za kapelusz i długą spódnicę, wpasowałaś się w klimat idealnie. Koniecznie muszę nadrobić braki w zwiedzaniu kraju, o Brzegu dzięki Tobie na pewno nie zapomnę.
    Serdeczności przesyłam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że podróżujesz z nami.:)
      Na razie więcej wspomnień niż aktualnych podróży.
      Dziękuję za miłe słowa. Te dnia był straszny wiatr, dlatego nie ściągałam kapelutka.
      Pozdrawiam Cię serdecznie.:)

      Usuń
  8. W starych zamczyskach i wytwornych pałacach nie koniecznie o charakterze muzealnym a także w kościołach, które lubię odwiedzać ("zwiedzać" może wybrzmieć pejoratywnie) znajduje się ogromna liczba wspaniałych dzieł sztuki.
    M wygląda uroczo przed figurą świętej Barbary.
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuś, to zapraszam na Śląsk. Nocleg zapewniony.:)
      M. jakby chciał sobie porozmawiać ze św. Barbarą.:)
      Pozdrawiam Cię także ciepło! Buziaki!

      Usuń
  9. Niezwykłe miejsce, piękne eksponaty i bogate wyposażenie, niektóre bardzo oryginalne. Przepiękne stroje, Ty nawet wtopiłabyś byś się w tło, tylko nakrycie głowy za współczesne?!
    Dzięki za wyprawę i informacje o Śląskich Piastach, bo to nieznany mi temat:)
    Miłego tygodnia i zdróweczka:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejsce faktycznie Urszulo bardzo ciekawe.:)
      Nie rozpisuję się na temat historii Piastów Śląskich, o to ogrom wiadomości historycznych, a muszę ograniczać siedzenie przy komputerze.
      Tak jakoś wyszło z tą sukienką :D
      Tobie także życzę zdrowia. Wszystkiego dobrego.:)

      Usuń
  10. Aż sprawdziłam, czy już ktoś nie pisał o tym, że na jednej z fotek , jak byś wyszła z poprzedniego kadru. Te same barwy sukien, tylko nakrycie głowy z innej epoki. No i okazuje się, że moja poprzedniczka komentatorka (Urszula( miała takie samo skojarzenie :)))
    Miłego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tą sukienką to był Tereso czysty przypadek.:) A kapelutek mi przeszkadzał w ręku podczas robienia zdjęć, więc musiałam założyć go na głowę.:)
      Pozdrawiam Cię wczesnym rankiem.:)

      Usuń
  11. Basienko ciekawe muzeum :) lubię takie miejsca z ciekawą historią i informacjami. Mnie już nosi i z chęcią bym się gdzieś wybrała ale xala Norwegia teraz w deszczu, mgle i chmurach... Mkze jak śniegu napada to bedzoe co robić :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, rozumiem Cię.
      My także czujemy wielki głód podróży. M. nawet myślał, że może polecimy gdzieś w grudniu. To jednak nierealne: raz pandemia, a dwa na dniach mogę iść do kliniki. Kolejny zabieg, po których nie będę mogła się ruszać z domu, aż wydobrzeję.
      Aniu, co to jest śnieg? W Polsce powoli zapominamy...
      Wszystkiego dobrego dla całej Rodzinki.
      Pozdrawiam Cię ciepło. Buziaki!

      Usuń
  12. Jak zawsze Basiu wspaniały post:)))Pozdrawiam serdecznie i zdrowia życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Reniu.:)
      Nie ma za dużo informacji. Strasznie mnie męczy dłuższe pisanie.
      Mam nadzieję, że jesteście już zdrowi.:)
      Moc uścisków Reniu.

      Usuń
  13. Ależ wspaniała kreacja 😍 Pasujesz do zamkowych wnętrz 😉 Jakiś czas temu mocno mnie zainteresował temat Piastów. Śląskich też 😉 Fascynujące dzieje. Byłyby piękne filmy. Szkoda, że nikt nie kręci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kreacja wyszła całkiem spontaniczne. Sukienka + bluzka, bo zerwał się silny wiatr i jakosik zrobiło się chłodno.:). A w zamku już nie chciało mi się zdejmować bluzki. Zaś kapelutek musiał zostać na głowie, bo przeszkadzał mi w ręku podczas robienia zdjęć.:)
      Oj tak, historia Piastów Śląskich jest bardzo ciekawa. Chciałam trochę ją przybliżyć, ale to bardzo obszerny temat, a mam zabronione długie siedzenie przed laptopem.:(
      Może kiedyś.
      Z tymi filmami masz rację.:) Może ktoś wpadnie na ten pomysł.
      Serdeczności posyłam i dziękuję za miłe słowa.

      Usuń
  14. Dzięki Basiu za ciekawą wycieczkę. Dzisiaj mało piszę, więcej oglądam. Buziaki posyłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A oglądaj Basieńko.:)
      Dziękuję, że jesteś.:)
      Pozdrowionka i buziaki!

      Usuń
    2. Ostatnio jestem trochę mniej, lektura mnie pochłonęła, buziaki posyłam...

      Usuń
  15. Pisałam dzisiaj w komentarzy u Sivki, że brakuje mi podróżny i wjazdów. Sama przeglądam własne zdjęcia i zastanawiam sie kiedy w wrócimy do normalności...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż Grażyno, nikt z nas nie pomyślałby, że dożyjemy tak dziwnych, niepewnych czasów.
      Trzymajmy się razem w zdrowiu.:)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  16. Och, Basiu, same cudowności, mało który zamek może pochwalić się taką bogatą ekspozycja, a tu proszę, jest co podziwiać.
    Dziękuję za spacer po zamku:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eksponatów jest mnóstwo.
      Nie ma tutaj tradycyjnie urządzonych komnat, ale naprawdę jest co podziwiać.:)
      Serdeczności posyłam.:)

      Usuń
  17. Byłam w Brzegu kilka razy, ale nigdy nie zaglądałam do muzeum - teraz czuję sie, jakbym to zrobiła, dzięki 😊 w planach mam cmentarz zydowski, może zdążę przed lockdownem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To polecam Ci przy okazji kolejnego pobytu w Brzegu.:)
      Tyle miejsc w miarę blisko jest od Rybnika i też nie dotarłam jeszcze. Może wiosną?
      Myślisz, że będzie lockdown? Oby nie...
      Pozdrawiam Cię mocno.

      Usuń
    2. Zaklinam rzeczywistość:)

      Usuń
  18. Hej kochana, napisz na agaa2086@gmail.com, co u Ciebie słychać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, jak dam radę, napiszę jutro.:)
      Buziaki!

      Usuń
  19. Witaj Basiu.
    Byłem, podziwiałem, zwiedzałem i zdjęcia pstrykałem.
    Fajnie sobie powspominać.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to wiesz Michale, że warto tam pojechać :)
      Dziękuję za komentarz i także Cię pozdrawiam.

      Usuń
  20. Basiu!
    Przecudowny post a Ty wyglądasz jak księżna tego zamku. Chętnie bym odwiedziłam zamek w Brzegu ale podejrzewam, że jest zamknięty jak wszystkie muzea i zamki. jak zawsze wspaniałe zdjęcia zachęcające do odwiedzenia tego miejsca.
    Uściski i pozdrowienia dla Ciebie i dla Męża.
    ŻYCZĘ WAM DUŻO ZDROWIA:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, jak uda Ci się dotrzeć do Brzegu, na pewno będziesz zachwycona zamkiem.:)
      Dziękuję za miłe słowa.:) Moje relacje nie umywają się do Twoich...
      Tylko sygnalizuję pewne wątki historyczne, Ty zawsze wszystko pięknie opisujesz.
      Zasyłam mnóstwo ciepłych pozdrowień, zdrowia przede wszystkim.

      Usuń
  21. Kolejna wspaniała wyprawa i relacja :) Pięknie wyglądasz i piękna kreacja :)

    Pozdrawiam ciepło i życzę dużo uśmiechu w tym pochmurnym listopadzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj moja droga Stara Kobieto.:)
      Dziękuję za miły komentarz.:)
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.
      PS Jutro Cię odwiedzę.:)

      Usuń
  22. Dziękuję Agnieszko.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.
    PS Nie potrafię wejść na Twój blog.

    OdpowiedzUsuń
  23. Kochana
    Piękna foto-relacja, garść ciekawostek- dziękuję za nie😘
    Jak zawsze Modelka urocza😀
    Serdeczności zostawiam moc na kolejne udane jesienne dni🌞🍂🍁🤗
    Zdrówka życzę i uśmiechu🧡😃🌼

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Morgano. Dobrze, że mamy jeszcze miłe wspomnienia.:)
      Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiam Cię bardzo mocno. Zdrowia kochana!

      Usuń
  24. Wszystko śliczne Basiu.
    Ale i tak najbardziej mi się podoba na panienka na balkonie na ostatnim zdjęciu :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stokrotko kochana ta "panienka" już zapomniała, kiedy była panienką.:)
      Oby tylko zdrowie było...
      Moc pozdrowień. Buziaki!

      Usuń
  25. Basiu, podziwiam Cię za konsekwentne przedstawianie miejsc i historii. Rzetelna fotorelacja, nie ruszając się z fotela zwiedziłam muzeum. Mam nadzieję, że już niedługo przyjdą dobre wieści. Jak znajdziesz chwilę czasu i będziesz miała siłę i ochotę, napisz do mnie na maila. Mam dylemat wyjazdowy dotyczący przyszłych wakacji i chciałabym się Ciebie poradzić. Buziaki babooshkastyle@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że wiernie z nami podróżujesz.:)
      Oby nadeszły lepsze czasy, bo baaardzo tęsknię za podróżami, chociaż wiem, że nie wszędzie gdzie chcę, mogę polecieć ze względu na moją chorobę...
      Marzenko, mój adres to: andulka@onet.pl.:)
      Pozdrowionka i buziaki posyłam.

      Usuń
  26. Św. Jadwiga przypomina mi moją babcię ona też wszędzie zawsze chciała boso chodzić :). Piękne miejsce bardzo bogate wystawy a to ciągle nie wszytko. Kusi ogromnie by zwiedzić. Te stroje, obrazy, figury <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miałaś moja droga bardzo fajną babcię.:)
      Zamek w Brzegu polecam.:)
      A czy coś ruszyło z remontem zamku w Głogówku?
      Pozdrowionek moc posyłam.:)

      Usuń
  27. oj, coś przespalam,Basiu. Tak pięknej fotorelacji dawno nie widziałam.\jestem podwójnie podekscytowana, bo kiedyś /przez rok/uczyłam historii. Tak bardzo chcę zobaczyć perełki Dolnego Śląska /przecież mam blisko/ a dzięki Tobie widzę, nie wyjeżdżając z domu. Pozdrawiam serdecznie, będę się modlić o Twoje zdrowie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj. :)
      Jest mi niezmiernie miło, że z nami podróżujesz. Brzeg to obecnie województwo Opolskie, ale historycznie leży na Dolnym Śląsku.:) A perełki Dolnego Śląska także powoli dopiero odkrywam. Jest ich naprawdę mnóstwo.:)
      Dziękuję kochana za modlitwy.
      Tobie także życzę zdrowia.:)

      Usuń
  28. Dziękuję Ci Basiu za tą niezwykle poruszającą wycieczkę. Z chęcią odwiedzę ten zamek w lepszych czasach :)!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Cię bardzo!
      Dziękuję ślicznie za komentarz.:)

      Usuń
    2. Miało być: Polecam Ci... :D

      Usuń