piątek, 30 listopada 2018

Moszna - bajkowy zamek.


Moszna - o tym zamku można poczytać na wielu blogach. Pięknie przedstawiły jego historię Łucja - Maria na blogu "Szkiełkiem, okiem i sercem" oraz  Maria na blogu "Miłe rzeczy" .
Zamek budzi kontrowersje, dla jednych jest przepiękny i bajkowy, dla innych taki sobie...
Dla mnie zamek, ( niektórzy uważają, że to pałac) jest piękny i tyle i bardzo chciałam go znów zobaczyć.
Byłam w Mosznej wiele lat temu, nie było wtedy możliwości zwiedzania wnętrz, ponieważ mieściło się tam
Sanatorium  dla nerwowo chorych. Obecnie w oddzielnym budynku znajduje się Centrum Terapii Nerwic.

W pewną piękną październikową niedzielę wyruszyliśmy w kolejną małą podróż.
Ponieważ nie mogę obecnie siedzieć długo przy komputerze, dzisiaj tylko fotorelacja i kilka informacji.
Jutro pierwszy dzień zimy, a ja  zostawiam Was ze zdjęciami jeszcze w pięknej jesiennej aurze.
Zapraszam zatem do Mosznej:


Krótkie informacje:
Zabytkowy Zamek Moszna położony jest w województwie opolskim, w powiecie krapkowickim.
I kilka ciekawostek:
Zamek posiada: 365 pomieszczeń, 99 wież i wieżyczek.
Od 1866 do 1945 roku był rezydencją śląskiego rodu Tiela Winicklerów.
Często porównywany jest do zamku z bajek Disney'a.
Obecnie w jednej części zamku znajduje się hotel.
Zamek ma swojego ducha - Białą Damę.
W kaplicy zamkowej odbywają się koncerty.
W maju i w czerwcu odbywa się tutaj Święto kwitnącej azalii, wiele koncertów i plenerów malarskich.


"Sesyjka" przed zamkiem - musowo.
Czekałam na nią prawie 15 lat.:)




Duśka spełniam jedno Twoje życzenie:


Pewne sympatyczne małżeństwo uwieczniło nas razem:


Starałam się obfocić zamek z wszystkich możliwych stron:















Kilka zdjęć z wnętrz:


                            Żyrandol mnie zachwycił:







Mimo że kasetony wyglądają tak samo, to każdy z nich różni się od siebie jakimś detalem.
Informacja od naszej pani przewodnik:


Komnaty udostępnione do zwiedzania nie mają tak bogatego wystroju jak na przykład w Pszczynie, niestety wiele mebli i różne przedmioty po prostu zrabowano...






Imponujące księgozbiory:









Ach, Damą być...



I jeszcze kilka zdjęć wokół zamku, w kolorowej jesiennej szacie:











My byliśmy zadowoleni z wycieczki. Polecam wszystkim, którzy lubią takie miejsca.
Nie zraziły nas niedzielne tłumy.  Z drugiej strony to dobrze, że ludzie wychodzą z domów, zwiedzają rodzinnie, spacerują, korzystają z pięknej jesiennej pogody.
Post dedykuję mojemu mężowi, który mimo kontuzji nogi od maja do końca października prawie w każdy weekend zabierał mnie na jakąś wycieczkę i dzielnie wszędzie tuptusiał.:)


Pozdrawiam bardzo serdecznie wszystkich odwiedzających, życzę miłego i spokojnego weekendu.

Dziękuję  ślicznie za komentarze pod ostatnim postem, jutro postaram się na nie odpisać.

Zdjęcia pochodzą z października 2018 roku.

A wycieczkowo:
Spódnica płócienna: Bon prix
Bluzka koronkowa: także Bon prix
Koszyk: lokalny sklep
Bransoletka: Avon
Kapelutek: pamiątka z wakacji ( nieustannie  obecny podczas podróży)

66 komentarzy:

  1. Byłam tam jakiś czas temu z moją klasą. Młodzież chciała zorganizować tam studniówkę, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło, ze względu na dużą odległość...
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to szkoda, że się nie udało. My planujemy wiosną, jeśli nasze sprawy się poukładają,to chcielibyśmy spędzić tam dwa dni. W jednej części zamku znajduje się obecnie hotel.
      Moc ciepłych pozdrowień posyłam.

      Usuń
  2. Moszna zachwyca mnie o każdej porze roku, a Ty Basiu w swojej eleganckiej kreacji wyglądasz jak właścicielka zamku:)
    Buziaki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę niezwykła perełka.
      Miło mi, że podoba Ci mój zestaw wycieczkowy :)
      Przepraszam, pomyliłam nazwę bloga, ten drugi wymieniony, to oczywiście chodziło mi o Twój. Już poprawiłam. :)
      Moc pozdrowień i buziaków!

      Usuń
  3. Owszem, mnie ten zamek zachwyca do nieprzytomności. Jednak nigdy dotąd nie udało mi sie tam dotrzeć. Bardzo mi ten kierunek nie po drodze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę Ci, by kiedyś było Ci jednak po drodze :)
      Naprawdę warto :)

      Usuń
  4. Basiu, Twoje zdjęcia i relacja z Mosznej są bardzo piękne. Bardzo lubiłam odwiedzać zamek, jednak kiedy tutaj dotarłam w lipcu, przeraziły mnie tłumy ludzi. Basiu, wyglądasz prześlicznie jak księżna von Tiele Winckler. Muszę kiedyś opublikować moje zdjęcia z Mosznej.
    Basiu nie jestem zaskoczona, że Twój ukochany Mąż pomimo kontuzji nogi w każdy weekend zabiera Cię na wycieczki. Pragnie by chociaż w czasie tych wyjazdów zrelaksowałaś się i odprężyła.
    Serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Łucjo.
      Nie mam czasu na opisy szczegółowe, ale Ty i Maria, tak pięknie opisałyście Mosznę, że cokolwiek ja jeszcze dopiszę, będą to skromne informacje.
      Jest tak, jak piszesz, M. pragnie, bym oderwała się chociaż na moment od problemów, które się niestety mnożą.:(
      Chciałam do Ciebie napisać, ale nie potrafię znaleźć Twojego adresu.
      Gdybyś chciała do mnie napisać kilka słów, to będzie mi miło:)
      To mój adres: andulka@onet.pl
      Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiam Cię bardzo ciepło i serdecznie.

      Usuń
  5. ja byłam w maju, niestety tuż przed rozkwietem tych wszystich Azalii, z których zamek jest słynny, i było zimno, oj zimno
    za to byłam w towarzystwie Gosi z Jaśminowej :)
    to było drugie "pas" do naszych wspólnych górskich wyjazdów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Aniu, Gosia mi o tym opowiadała. :)
      Chciałabym kiedyś zobaczyć te połacie kwitnących azalii.
      Pozdrawiam Cię serdecznie. Miło mi, że wstąpiłaś.

      Usuń
  6. Byłamtam wiele razy...Stosunkowo blisko mieszkałam przez wiele lat...Teraz jest tam hotelz tego co wiem:) Całusy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Pat! :) Piękne miejsce, prawda?
      Oprócz pomieszczeń udostępnionych do zwiedzania, znajduje się tutaj także restauracja i hotel.
      Moc buziaków!!!

      Usuń
  7. Podzielam zachwyt żyrandolem, bardzo mi się podoba. Zamek też, chociaż faktycznie bardziej mi pasuje do pałacyku. Widzę tam i Disney'a i Gaudiego :). A Ty spokojnie mogłabyś być bohaterką jednego z obrazów. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na oficjalnej stronie pisze zamek, w innych źródłach pałac:) Bez względu na nazwę - jest urokliwy.
      Skojarzenie z Disney'em w pełni uzasadnione.:)
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  8. Nie byłam tam. Prawie jak w jakiejś bajce 😉 Dzielny mąż 👍 A Twoja kreacja cudna, spektakularna i odlotowa! 😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek jest iście bajkowy.
      A mąż naprawdę dzielny. Nie weszliśmy na wieżę, bo nie miałabym sumienia, żeby Go tam ciągnąć.
      Miło mi, że podoba Ci się mój wycieczkowy zestaw. Ja zdecydowanie wolę spódnice lub sukienki, bo nic mnie nie uwiera. Spodnie ostatnio są dla mnie mniej wygodne, chyba, że spotkam takie bardziej luźne w pasie...
      Pozdrowionek ciepłych moc posyłam.

      Usuń
  9. Ta Ruda Dama w czerwieni, to JA :D
    Nie byłam, ale kiedyś będę! Jak dla mnie jest bajkowy! Choć chyba nie za wiele w nim do zwiedzania i baszty do zdobycia nie ma:D
    Pięknie Ci Basiu w tej mandarynce:)))
    Pozdrowienia dla Was!!!
    Buziaki!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wieża do zdobycia! Tylko mój mąż nie dałby rady wejść, a ja bez Niego nie chciałam, bo moje niestety serducho też nie za bardzo na takie "wspinaczki".
      A ta Ruda Dama - to na pewno TY :)
      Zamek jest oczywiście piękniejszy na zewnątrz, są piękne tereny wokół niego, można spacerować, odpoczać na kocyku. Warto tu przyjechać.
      Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiamy ciepło!
      Moc buziaków.

      Usuń
  10. Byłam w Mosznej i czułam się tam jak w bajce. Byłam tam w dniu urodzin rok temu. :) Cieszę się, że spędziliście tam miło czas, że masz zdjęcia, na które czekałaś tyle lat. :) Wspaniała fotorelacja. Serdecznie pozdrawiam, miłego weekendu. Przytulam. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo zamek jest bajkowy Agnieszko, prawda?
      Mam nadzieję, że uda nam się pojechać tam wiosną w przyszłym roku.
      Pozdrawiam Cię bardzo ciepło. Buziaki!!!

      Usuń
  11. Zamek w Mosznej jest na mojej długiej liście miejsc do zobaczenia. W przyszłym roku nie odpuszczę :D!!!

    P.S. Basiu, prześlicznie wyglądałaś na wycieczce :)!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie tak pojedźcie. Zabierz swoje śliczne Księżniczki i w drogę.:)
      Dziękuję za miłe słowa.
      Buziaki!!!

      Usuń
  12. Witaj Basiu.
    Byłem onegdaj na tym zamku i zwiedziłem go. Jestem pod wrażeniem jego histori i tych 99 wież i wieżyczek. Złapałem oddech w oranżerii, a potem wypocząłem w parku.
    Pozdrawiam serdecznie.
    Michał
    PS Mam nadzieję, że opublikujesz też swoje zdjęcia z kamienieckiego zamku. Zawsze to inne spojrzenie obiektywu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To naprawdę bajkowy zamek.:)
      My zrezygnowaliśmy tym razem ze spaceru w parku i oranżerii ze względu na zmęczenie męża.
      Oczywiście, że opublikuję zdjęcia z Pałacu Marianny. Może uda się jeszcze w grudniu.:)W kolejce czeka wiele miejsc do opisania.

      Moc pozdrowień posyłam dla Ciebie i Twojej żony.

      Usuń
  13. Oj zdecydowanie to jest zamek jak bajki! Zdecydowanie zachęciłaś mnie by odwiedzić go raz jeszcze! Piękna z Was para. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Robi niesamowite wrażenie.
      Dziękuję za miłe słowa w swoim i męża imieniu.
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  14. Pięknie wyglądacie w tej bajkowej scenerii. Moglibyście tam zamieszkać. Mnie też ten zamek oczarował przed kilku laty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Basieńko. Znasz mnie już na tyle, zamki mogę zwiedzać, podziwiać, ale mieszkać, oj nie... To nie dla Nas.
      Pozdrawiam Cię bardzo mocno i życzę miłej niedzieli.

      Usuń
  15. Ślicznie wyglądasz Basiu,pasujesz do zamku jak ulał. Widzę niesmiały uśmiech- to dobrze. Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie Grażyno za miłe słowa.
      Ten uśmiech, to ciągle ciągle przez łzy...
      A zamek według mnie jest cudny.:)

      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie.

      Usuń
  16. Ten zamek jest cudowny chyba najpiękniejszy w Polsce, a ja mam szczęście mieszkać bardzo blisko Mosznej :) Byłam tyle razy a jeszcze mi się nie znudził. jest jak podróż do krainy czarów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łał, mieszkasz blisko zamku. Super!!!
      Taki baśniowy zamek nie może się znudzić.:)
      Moc ciepłych pozdrowień posyłam.

      Usuń
  17. Zamek jest piękny i chętnie bym go odwiedziła:))a Ty wyglądasz uroczo:))Pozdrawiam serdecznie i miłej niedzieli życzę:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak Reniu, jak z innego świata. Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiam Cię bardzo ciepło i także życzę wspaniałej niedzieli oraz by udało Ci się kiedyś dojechać do Mosznej.:)

      Usuń
  18. Nie byłam tam. Ten zamek jest rzeczywiście niezwykły (trochę "gargamel", ale wiem, że to zabytek, chociaż jeszcze całkiem "młody", udający stary. Ale te detale, te wykończenia - piękna rzemieślnicza robota, rzemieślników - artystów. Bardzo dobrze, że taką dokładną dokumentację zrobiłaś:) Mogłam sobie lepiej wyobrazić to zamczysko, w który podobno było kręconych kilka filmów, także zagranicznych. Miałam ciekawą wycieczkę, dzięki Tobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy pierwszy raz go zobaczyłam, otworzyłam buzię z zachwytu. Podziwiamy zamki we Francji, Hiszpanii, Niemczech etc, a u nas też są perełeczki.
      Polecam Ci zobaczyć go w realu. :)

      Usuń
  19. I wyglądasz, jak pani na zamku, pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  20. od zawsze marzę, żeby go zobaczyć!

    OdpowiedzUsuń
  21. Hello Basiu,
    What a wonderful pictures of this impressive and nostalgic castle.
    So fantastic. That must be nice to go inside and get a look around. Your shots are very well done. I have enjoy of it.

    Big hug, Marco

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten zamek robi za każdym razem duże wrażenie.
      Dziękuję za miły komentarz.
      Pozdrawiam Cię Marco.

      Usuń
  22. Piękny jest ten zamek-pałac w Mosznej. Bardzo żałuję, że nigdy nie miałam okazji go odwiedzić, kiedy mieszkałam w Polsce.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Istotnie robi wrażenie. :)
      Zawsze możesz przylecieć do Polski, żeby go zobaczyć, czego Ci życzę z całego serca.
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  23. Rzeczywiście, sceneria bajkowa. Trzeba by się tam wybrać, ale póki co zachwycam się cudownymi zdjęciami ☺ pozdrawiam serdecznie ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego nazywają go także turyści zamkiem z bajek Disney'a.
      Polecam Ci Ewo to miejsce.
      Bardzo chciałabym pojechać tam znów wiosną.
      Moc pozdrowionek.

      Usuń
  24. Ten zamek wygląda jak z bajki - coś pięknego!
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez dwóch zdań - jest bajkowy! :)
      Pozdrawiam Cię Sandro.

      Usuń
  25. Bardzo lubię zwiedzać zamki. O tym w Mosznej wiele słyszałam i mam w planie go zobaczyć. Piekne zdjęcia i widać, że wycieczka była udana:))) Serdecznie pozdrawiam:)
    Ps. U mnie tez wpis o zamku:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ci go bardzo. Naprawdę robi wrażenie.
      Dziękuję za miłe słowa.
      Pozdrawiam Cię bardzo ciepło!

      Usuń
  26. Świetna fotorelacja Basiu. Szkoda, że nie miałam okazji wybrać się w tamte strony. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Jolu. Myślę, że warto wybrać się kiedyś, by zobaczyć zamek.:)
      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  27. Piękna fotorelacja :) Byłam w tym zamku, jest bardzo urokliwy. Warto pojechać i zobaczyć na własne oczy. Super, że Pani mąż miał energię i siłę aby podróżować mimo kontuzji, podziwiam i zdrowia życzę dla Państwa :) A ja kiedyś w tym zamku miałam pokaz taneczny :) Ah dawne dzieje kiedyś podróżowałam po całej Polsce i wykonywałam z Bractwem Rycerskim tańcz średniowieczne i Irlandzkie :) W ten sposób mogłam też zobaczyć dużo a wspomnieniowa na lata. Po złamaniu nogi już ciężko było mi wrócić do formy a szyć mogę dalej :P Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa...
      No, no pokaz taneczny. Gratuluję, to musiało być piękne wydarzenie. Podziwiam.
      Szkoda, że kontuzja nogi pokrzyżowała dalsze plany.
      Jednak teraz to co robisz, też dla mnie jest mistrzostwem.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie. :)

      Usuń
  28. Moszna - cel jeszcze do zdobycia. Zamek jest tak fotogeniczny, że na każdym zdjęciu pięknie wygląda. I oglądając te fotki, czuję się, jakbym go znała. Ale, jak wiadomo, najlepiej mieć go na swoich zdjęciach i obejrzeć na własne oczy. Zdjęcia jak zawsze wspaniałe, ale bardzo mi pasuje, żeby zrobić trzy w sepii albo czarno-białe: to zdjęcie M. (lecąc od góry nr 5 i 6 oraz przede wszystkim 19) - książe na tle swojego zamku :) Przeniosłam się w czasie, jak nic! Super są. A jeśli chodzi o wnętrza, to te drewniane ramy i portale wejściowe są przepiękne, chyba nawet bardziej, niż żyrandol ;) Uściski dla obydwojga Wielmożnych Państwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duśko droga, polecam Ci to miejsce z całego serca. Ja jeszcze wszystkiego tam nie obfociłam, zamek ma mnóstwo pięknych zakamarków i szczegółów. architektonicznych.
      2 życzenia Twoje spełniłam.
      Wielmożne Państwo pozdrawiam Wielmożną Damę Tuptusialską.
      Buziaki!!!

      Usuń
    2. Buziaki!!!
      Czy gdzieś tuptusiasz? Czy mogę zadzwonić wieczorem?

      Usuń
  29. Ja także byłam tam w czasie kiedy nie dało się zwiedzić wnętrz. Może uda się zobaczyć zamek wiosną.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj! Polecam. Nie są to wypaśne bogate wnętrza jak w innych zamkach czy pałacach, ale warto je zobaczyć.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  30. Co za wycieczka - dzięki, że mnie tam zabrałaś ;)
    Przepiękne miejsce i Wy Kochani razem - to takie urocze :)
    Pozdrawiam cieplutko - kisses - Margot :) )))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margot droga, ten zamek jest cudny. Koniecznie się tam wybierz.
      Dziękuję za miłe słowa.:)
      Buziaków moc!!!

      Usuń
  31. Rzeczywiście zamek wygląda jak wprost przeniesiony z pięknej bajki! Koniecznie muszę się tam wreszcie wybrać, Twoja relacja mnie zdopingowała :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moja relacja zachęciła Cię, by zobaczyć to cudo na własne oczy.
      Pozdrawiam bardzo serdecznie i ciepło!

      Usuń
  32. Basiu, znam, nawet pisałam o nim jakieś 2 lata temu, jest zachwycający, pewnie jeszcze tam wrócę, może wiosną bo byłam jesienią...buziaki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie tam Basiu prawda? Taka niezwykła perełeczka.
      Pozdrawiam Cię bardzo ciepło. Moc buziaków!!!

      Usuń