piątek, 5 czerwca 2020

Meczet Szejka Zayeda - część 2

DRODZY CZYTELNICY, WKRADŁ MI SIĘ JAKIŚ WIRUS I ZGUBIŁAM W SOBOTĘ CAŁĄ LISTĘ MOICH ULUBIONYCH BLOGÓW :(

Częściowo już udało mi się wprowadzić listę. Ciągle ją uzupełniam...
Nie potrafię niestety nadal wprowadzić niektórych adresów blogów.

Dzisiaj zapraszam Was powtórnie do Abu Dhabi.
Tym razem zobaczycie wnętrza meczetu.
Nie w każdym miejscu można było robić zdjęcia, ale starałam się uwiecznić najciekawsze pomieszczenia i elementy.


Wnętrza meczetu kipią od zdobień, przepychu, złota.
O zawrót głowy (chodzi o koszt oczywiście) mogą przyprawić olbrzymie żyrandole wiszące w głównej sali modlitewnej. Do złocenia ich zużyto 40 kg 24 - karatowego złota.
Jeden z trzech tych olbrzymów - to światowy rekordzista. Czy możecie sobie wyobrazić, że ma 15 metrów wysokości? Waży natomiast 12 ton. To cacko jest wysadzone tysiącem kryształów od Svarovskiego . Żyrandol kosztował 30 mln dirhamów, czyli ponad 30 mln złotych.
Ceny porażają na każdym kroku.
Nic dodać, nic ująć...



Oprócz żyrandola, warto zwrócić uwagę na przepięknie zdobiony mihrab. To inaczej półokrągła nisza, która wskazuje modlącym się muzułmanom kierunki Mekki.
Na ścianach natomiast znajdują się napisy - wykonane jednym z najstarszych rodzajów kaligrafii, wkomponowane w motywy kwiatowe.


Kolejną ciekawostką jest dywan, który znajduje się w głównej sali modlitewnej.
Jest to największy na świecie ręcznie tkany dywan - jego powierzchnia, to 5600 metrów kwadratowych. Prace trwały dwa lata, a w jego tworzeniu brało udział 1200 tkaczy.
Dywan waży - bagatela - 47 ton.





Ciekawe rozwiązania architektoniczne:






Kolejne bogato zdobione sale świątyni:












 Przepiękne zdobienia, witraże i inne elementy:









Opuszczamy powoli świątynię. Przed oczyma migoczą niezwykłe obrazy, pełne barw i egzotyki.

Na terenie meczetu znajduje się miejsce spoczynku Szejka Zayeda. Złożenie Jego ciała była pierwszą uroczystością, która miała miejsce po zakończeniu budowy tego niezwykłego obiektu.




Pozdrawiamy serdecznie wszystkich odwiedzających.

Dziękuję za komentarze pod ostatnim postem.
Życzę zdrowego i spokojnego weekendu.

Zdjęcia: styczeń 2020 rok.

30 komentarzy:

  1. Usta z podziwu dla tego przepychu chyba by mi się nie zamykały. Głupio bym wyglądała, ale jakże można inaczej w takim arcydziele architektury. Pokazali, że mają gest i... mnóstwo pieniędzy.
    Wiesz, nie mogę przestać oglądać zdjęć, ale nie tylko dla tego przepychu, ale podziwiam pomysłowość ludzi to budujących. Dzięki Basiu za jego pokazanie!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko robi ogromne wrażenie :) Piękne zdjęcia oddające klimat tego miejsca. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie do wiary ile piękna i bogactwa:))))Dziękuję za miłą wycieczkę i serdecznie pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Wnętrze jest wspaniałe, wręcz cudne.
    Ten przepych i ogromne kwoty jednak działają onieśmielająco.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Patrzę, patrzę i napatrzeć się nie potrafię. Dawno nie widziałam nic równie pięknego jak ten meczet. Mimo ogromnego przepychu jest wszystko zrobione ze smakiem, nie ma przesady tylko harmonia.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Meczet jest niesamowity, byliśmy w nim pięć lat temu i zrobił na nas ogromne wrażenie :) czułam się tam jak księżniczka tylko moja szata w kolorze czarnym nie bardzo tam pasowała :) mamy ochotę tam wrócić jeszcze raz i mam nadzieję że się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Kochana
    Ciekawostki, piękne zdjęcia chętnie przeczytałam i obejrzałam 🤗🧡
    Nie byłam nigdy w meczecie 🕌
    Serdeczności zostawiam z samego wczesnego słonecznego poranka 🌞🏵️🙋

    OdpowiedzUsuń
  8. To wszystko jest ogromne (łącznie z cenami), na żywo musiało robić kolosalne wrażenie. Czy naprawdę nie da się modlić bez tego wszystkiego? Te wielkie sumy można by przeznaczyć na coś innego...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, podzielam Twoje zdanie.:)
      Da się modlić w skromnym kościółku, na łące, w lesie, w górach, w samochodzie, w domu, wszędzie, jeśli ktoś ma potrzebę rozmowy z Bogiem. Akurat my tak z M. mamy...
      Pisałam o tym w pierwszym poście na temat meczetu.
      Ta świątynia szokuje na każdym kroku.
      Lubimy poznawać różne miejsca i kultury, więc cieszymy się, że mogliśmy ją zwiedzić.
      Jednak bogactwo i przepych nas przytłaczały.

      Jutro Cię odwiedzę moja droga. Mam zaległości i listę blogów do odwiedzin na niedzielę :D

      Usuń
  9. Przepiękne miejsce, nigdy nie miałam okazji być w meczecie.

    OdpowiedzUsuń
  10. No przepych taki, że klękajcie narody...wszystko dla bóstwa, a prości ludzie pewnie głodują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie tak jest Jotko...
      Tam akurat biedy nie widać, ale wiadomo, że jest w innych państwach.
      I to jest smutne...
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  11. Wow rzeczywiście wszystko z rozmachem i na bogato, aż nie wiadomo w którą stronę patrzeć :O

    Te zdobienia i witraże są niesamowite, bardzo mi sie podobają <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Basiu powinnaś pisać książki podróżnicze, opatrzone waszymi zdjęciami, zbyt mało osób ma dostęp do tak wspaniałych opisów i zdjęć. Zastanawiam się nie raz, czym jeszcze mnie zaskoczysz? Pozdrawiam serdecznie, buziaki

    OdpowiedzUsuń
  13. Very, very nice!! So fantastic to see this all.
    The buildings have a lot work of art.
    Very impressive!!

    Greetings, Marco

    OdpowiedzUsuń
  14. Meczet naprawdę zachwyca zarówno w środku jak i na zewnątrz :) Aż chciałby się to wszytko zobaczyć na żywo :). Powodzenia w odzyskiwaniu listy :) Na moje blogi oba trafisz? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Basiu, dziękuję Ci za wspaniałą wycieczkę. Oglądam, oglądam... Podziwiam... Mam nadzieję, że odzyskasz wszystkie adresy, buziaki 🥰🥰

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękna architektura. Jak widać wciąż można budować budynki nie tylko użyteczne, ale i wspaniałe w odbiorze.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bez wątpienia jest to obowiązkowy punkt wizyty w Emiratach. Architekura, robi duże wrazenie, szczególnie na nas Europejczykach. Cieplutko pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bogactwo i przepych widać na pierwszy rzut oka. Zdjęcia piękne 🙂 Pozdrawiam Basiu 🙂

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepych, złoto, przepych.
    Widocznie stać ich na to. Podobają mi się malowane motywy roślinne na ścianach meczetu.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Architektura wręcz bajkowa, koronkowa, niesamowita. Można by podziwiać, podziwiać i nie widzieć końca.Jestem pod wrażeniem. Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ile piękna i bogactwa! Wspaniały obiekt <3

    OdpowiedzUsuń
  22. Architektura jest dobra, szczególnie zakrzywione ściany i kolorowe żyrandole

    OdpowiedzUsuń
  23. Beyond Magical - Thank You So Much For Sharing These - Travel On

    Cheers

    OdpowiedzUsuń
  24. Dziękuję za wspaniałe zdjęcia, za kolejną podróż, którą mogłam z Wami odbyć. Dech zapierają cudne koronkowe ozdoby w kolorze ecru...bajka.Nigdy nie bylam w meczecie, ale dzisiaj mogłam to zobaczyć

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo lubię meczety, uważam, że są szalenie ciekawe architektonicznie i niebywale dla nas, Europejczyków, egzotyczne. Ten pokazany przez Ciebie naprawdę jest przebogaty a od zdobień i detali aż kręci się w głowie. Od kosztów jego wykonania i wyposażenia też :)
    Moc uścisków.

    OdpowiedzUsuń
  26. Piękny meczet, jestem zachwycona wystrojem, ale to kłujące w oczy bogactwo to przerost formy nad treścią. Myślałam, że tylko u nas tak bywa,a tu proszę, zresztą kto bogatemu zabroni :)
    Pozdrawiam serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
  27. Jakoś nie mogę uwierzyć w to, że Mahomet byłby zadowolony z takiego przepychu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Te tulipany są prawdziwe? Są tak piękne, że wyglądają, jakby to był fotomontaż!

    OdpowiedzUsuń